ASAL USUL
Teng-teng atau
lebih dikenali sebagai ketinting adalah sejenis permainan tradisional yang
selalu dimainkan oleh kanak-kanak. Kebiasaannya permainan ini selalu dimainkan
oleh kanak-kanak perempuan berbanding kanak-kanak lelaki. Hal ini demikian
kerana permainan ini tidak begitu lasak dan hanya menggunakan kaedah lompatan
satu kaki dan dua kaki. Permainan ini hanya memerlukan pemerhatian di
gelanggang yang kecil sahaja. Teng-teng hanya dimainkan oleh sekumpulan
kanak-kanak yang terdiri daripada dua hingga empat orang sahaja. Sekiranya
lebih,ianya akan mendatangkan kesukaran bagi setiap pemain untuk bermain kerana
hanya dimainkan di kawasan yang bersaiz kecil sahaja.
GELANGGANG &GUNDU (BUAH TENG-TENG)
Di kawasan
kampung,gelanggang dibuat hanya menggoreskannya di atas tanah sahaja.
Gelanggang ini memerlukan kawasan yang rata untuk menggoreskannya. Di kawasan
perumahan atau pekan yang tiada halaman bertanah,mereka menggunakan kapur tulis
untuk dilukis di kawasan jalan bertar. Terdapat sembilan petak-petak kosong
bagi satu gelanggang.
Selain
dari gelanggang,gundu atau buah teng-teng juga penting dalam permainan ini.
Gundu mestilah berbentuk leper dan anggaran saiz bagi gundu adalah sebesar duit
syiling 50sen. Antara benda yang boleh dijadikan gundu ialah pecahan
pinggan,kepingan besi dan batu yang leper. Gundu berperanan sebagai tanda bagi
para pemain untuk menggerakkan kedudukan mereka di petak gelanggang.
UNDIAN
Sebelum
memulakan permainan ini,pemain haruslah melakukan undian untuk mengetahui
pemain mana yang harus memulakan permainan dahulu. Sesetengah undian dengan
cara memilih batang ranting atau lidi. Pemain yang memiliki batang ranting atau
lidi yang terpanjang akan memulakan permainan dahulu dan begitulah sebaliknya.
Selain itu, undian juga boleh dibuat dengan menggunakan kaedah lai la li tam
plong.
CARA BERMAIN
Pada permulaan permainan,pemain hendaklah mencampakkan gundu ke dalam petak pertama dengan cara mambelakangkan petak. Setelah selesai melepasi parmainan pertama,kedua dan seterusnya cara mencampakkan gundu adalah sama. Pemain dianggap mati atau hilang giliran jika gundu tidak masuk ke dalam petak yang ditentukan atau terkeluar dari petak tersebut. Setelah pemain mati atau hilang giliran,pemain lain akan mengambil bahagian pula.
Pemain dikehendaki melompat ke dalam kesemua petak dengan sebelah kaki kecuali di petak sembilan dengan kedua belah kaki. Bagi pemain yang baru sahaja memulakan permainan dimana gundu berada di petak pertama,maka pemain hendaklah melompat terus ke petak kedua dan petak seterusnya.
Setelah pemain melompat kembali ke garisan permulaan,setibanya di petak kedua dan keempat,pemain hendaklah memijak dengan kaki kanan di petak kedua dan kaki kiri di petak keempat. Setelah itu,pemain dikehendaki melompat ke petak ketiga pula dengan hanya sebelah kaki dan seterusnya gundu hendaklah dikutip di petak pertama lalu melompat ke petak pertama dan terus ke garisan penamat.
Setiap pemain tidak dibenarkan memijak petak dimana gundu berada di dalamnya samada kepunyaannya sendiri atau pihak lawan. Jika ini berlaku ia dikira mati,giliran pemain seterusnya mengambil alih permainan.
MEMBINA RUMAHPada permulaan permainan,pemain hendaklah mencampakkan gundu ke dalam petak pertama dengan cara mambelakangkan petak. Setelah selesai melepasi parmainan pertama,kedua dan seterusnya cara mencampakkan gundu adalah sama. Pemain dianggap mati atau hilang giliran jika gundu tidak masuk ke dalam petak yang ditentukan atau terkeluar dari petak tersebut. Setelah pemain mati atau hilang giliran,pemain lain akan mengambil bahagian pula.
Pemain dikehendaki melompat ke dalam kesemua petak dengan sebelah kaki kecuali di petak sembilan dengan kedua belah kaki. Bagi pemain yang baru sahaja memulakan permainan dimana gundu berada di petak pertama,maka pemain hendaklah melompat terus ke petak kedua dan petak seterusnya.
Setelah pemain melompat kembali ke garisan permulaan,setibanya di petak kedua dan keempat,pemain hendaklah memijak dengan kaki kanan di petak kedua dan kaki kiri di petak keempat. Setelah itu,pemain dikehendaki melompat ke petak ketiga pula dengan hanya sebelah kaki dan seterusnya gundu hendaklah dikutip di petak pertama lalu melompat ke petak pertama dan terus ke garisan penamat.
Setiap pemain tidak dibenarkan memijak petak dimana gundu berada di dalamnya samada kepunyaannya sendiri atau pihak lawan. Jika ini berlaku ia dikira mati,giliran pemain seterusnya mengambil alih permainan.
Bagi mendapatkan rumah pemain perlulah berdiri membelakangkan kesemua petak di garisan permulaan dan mencampakkan ke dalam mana-mana petak gelanggang dan di situlah kedudukan rumahnya. Sekiranya gundu jatuh di atas garisan atau terkeluar maka ia dikira mati. Setiap pemain mestilah memijak dengan kedua belah kaki di petak rumah dan pemain lain tidak dibenarkan memijak petak rumah lawan. Sekiranya pemain lain memijaknya atau rumah lupa memijak dengan kedua belah kakinya ia dikira mati.
PEMENANG
Pemenang dikira berdasarkan jumlah rumah terbanyak yang dapat dikumpul oleh pemain.
MATI
Pemain dikira mati sekiranya buah yang dilontar dan kaki terkena garisan petak,buah yang dilontar tidak masuk ke dalam petak yang sepatutnya,serta pemain menukar kaki sewaktu giliran. Selain itu juga,pemain itu akan dianggap mati apabila terlupa memijak dua belah kaki serentak ke dalam sayap iaitu kaki kiri di petak sayap kiri dan kaki kanan dalam sayap petak kanan,pemain tidak memijak dua kaki serentak dalam petak rumahnya serta memijak kaki ke rumah pemain lawan.
Tweet |